یک فوق تخصص غددو متابولیسم در یزد گفت: مبتلایان به چاقی شکمی در معرض خطر دیابت هستند لذا این توصیه می شود این افراد با تحرک بدنی از بروز دیابت پیشگیری کنند.


دکتر سعید حسین خلیل زاده ضمن بیان مطلب فوق اظهارداشت: چربی های ناحیه شکم مواد زایدی را ایجاد می کنند که باعث ایجادپدیده ای به نام مقاومت با انسولین یا عارضه معروف به "کبدچرب" را ایجاد می کنند که در چند سال آینده موجب بروز دیابت و نارسائی کبد در فرد می گردد.


وی ادامه داد: بیماری دیابت در اثر چاقی، استرس های زیاد . کم تجرکی به وجود می آید.


وی با بیان این که بیماری دیابت دارای علائمی می باشد افزود: دیابت با علائمی همچون پرنوشی، پرادراری، کاهش وزن، لاغرشدن، پرخوری، تاری دید و خارش بدن خود را نشان می دهد.


دکتر خلیل زاده خاطرنشان شاخت: متاسفانه مبتلایان به دیابت از بیماری خود آگاه نیستند دیر به پزشک مراجع میکنند.وی به منظور پیشگیری از عوارض دیابت بر مدیریت استرس و تغییر شیوه زندگی تاکیدکرد.


معاون مرکز تحقیقاتی و در مانی دیابت یزد تصریح کرد: کلیه افراد 40 سال به بالا بلااستثناء هر سال یک مرتبه تست غربالگری دیابت انجام دهند.


وی توصیه کرد: افرادی که سابقه فامیلی دارند و زنان که مبتلا به دیابت حاملگی بوده اند و همچنین مبتلایان به فشارخون اکیدا تست غربالگری دیابت را انجام دهند.


وی ورزش و فعالیت بدنی و همچنین تحرک کافی را از مهمترین روش های پیشگیری از بروز دیابت عنوان کرد و اظهارامیدواری کرد: با رعایت این نکات از بروز این بیماری و همچنین عوارض آن پیشگیری کنیم.


وی با تاکید بر تزریق انسولین در دیابتی های نوع یک متذکرشد: متخصصان دیابت در جهان معتقدند هرچه زودتر تزریق انسولین در بیماران دیابتی آغاز شود تاثیراتی بهتری در سلول های انسولین ساز بدن خواهد داشت و از سوی دیگر کیفیت زندگی بیمار نیز ارتقاء می یابد.   


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا